fbpx

Vastgeroeste patronen doorbreken? Ga terug naar je blauwdruk

patronen

Heb jij je ooit afgevraagd waarom op je een bepaalde manier reageert of waarom je bepaalde keuzes maakt? Waarom jij continu in cirkels blijft rondlopen en geen stap verder komt? Met je negatieve gedachten houd je eigenlijk je eigen ontwikkeling tegen. Hoe graag je ook wilt veranderen, jouw beperkende overtuigingen weerhouden jou ervan om jouw doelen te bereiken. Saboteer jezelf daarom niet langer. Het wordt tijd om je vastgeroeste patronen te doorbreken!

Vaste patronen

We volgen allemaal een bepaald patroon. Uit gemak en gewenning houden we bijvoorbeeld elke dag hetzelfde ochtendritueel aan. We doen dezelfde dingen op dezelfde manier: we staan op, zetten het koffieapparaat aan, maken het ontbijt klaar en poetsen onze tanden. Je handelt op de automatische piloot en hoeft er niet bij na te denken, wat wel zo fijn is vroeg in de ochtend.

Ongewenst gedrag

Maar er zijn ook patronen die minder gewenst zijn. Dit kunnen verslavingen zijn of bepaalde ongezonde gewoontes. Ook al neem je je voor om op tijd naar bed te gaan, gezonder te eten, te stoppen met je uitstelgedrag, vaker nee (of juist ja) te zeggen, je schermtijd te verminderen en meer te lezen, op de een of andere manier kun je je er niet toe verzetten. Soms gaat het een tijdje goed, maar je valt al snel terug in je oude patroon. Je Lichaam Voor Elkaar helpt je weer terug te gaan naar je blauwdruk, zodat jij gedrag blijvend verandert en weer het leven gaat leven zoals het bedoeld is.

Positieve mindset

Aan een gedragspatroon gaat namelijk altijd een denkpatroon vooraf. Beperkende overtuigingen over jezelf merk je aan de negatieve taal die je tegen jezelf gebruikt: ik kan het niet, of anderen kunnen het beter. Vaak leidt een negatieve denkwijze tot herhaling van bepaald gedrag, of ontstaat er een alles-of-niets-mentaliteit. Als je een keer de mist ingaat, heb je al het gevoel gefaald te hebben en geef je gelijk op. Dit terwijl je gedrag niet zomaar in een dag kunt veranderen. Hier is tijd voor nodig. Leer jezelf daarom een positieve mindset aan. Begin met een positieve gedachte om negatief gedrag om te zetten en verander je leefstijl stapje voor stapje.

Triggers

Vaak is er ook sprake van bepaalde triggers die je weer naar het verkeerde pad leiden. Dit kunnen omgevingsfactoren zijn (de snackbar is dichter bij dan de sportschool), maar ook bepaalde situaties, zoals sociale of stressvolle omstandigheden. Ga daarom bij jezelf na wat deze triggers zijn en hoe je kunt vermijden dat je in deze valkuil valt. Als je stress ervaart of opgejaagd wordt door je omgeving, sta dan even stil en luister naar je lichaam.

80/20

Het valt niet mee om de confrontatie met jezelf aan te gaan en je eigen gedachten te bevragen. Wees daarom mild voor jezelf. Niemand houdt het vol om elke minuut van elke dag gezond te eten en iedereen slaat weleens een work-out over. Het belangrijke is dat je de intentie vasthoudt. Houd daarom de 80/20 regel aan. Zorg bijvoorbeeld dat je 80% van de tijd gezond eet. Dan kun je de overige 20% van de tijd de teugels wat laten vieren, bijvoorbeeld in het weekend. Deze regel kun je toepassen op elk aspect van je leven. Op deze manier blijf je jezelf motiveren en houd je de moed er makkelijker in.

Tip voor succes!

Begin elke ochtend met een positieve gedachte. Zo zet je alvast de toon voor de dag en creëer je makkelijker een ‘positieve spiraal’. Sluit de dag vervolgens weer af met een positieve gedachte. Blijf bijvoorbeeld even stilstaan bij alles wat goed ging die dag en waar je dankbaar voor bent. Wanneer je dit een tijdje volhoudt, zul je merken dat je het glas weer als half-vol gaat zien!

Share this story:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.