fbpx

Ga van een krachtig lichaam naar een krachtige geest

krachtig lichaam

Ga van een krachtig lichaam naar een krachtige geest

Er is al veel gezegd over de voordelen van beweging. Zo vermindert lichaamsbeweging het risico op hart- en vaatziekten, beroertes en diabetes. Maar het heeft ook duidelijke voordelen voor je mentale gezondheid. Onderzoek na onderzoek toont aan dat bewegen essentieel is voor het behouden van een gezonde geest. Van een beter humeur tot minder stress: een krachtig lichaam is de sleutel tot een krachtige geest.

Beweeg dagelijks

We brengen het leven steeds meer zittend door: in de auto, aan een bureau of op de bank. Zeker als je een kantoorbaan hebt, is de kans groot dat zelfs een half uur matig intensief bewegen per dag al krap wordt. Toch hoef je jezelf echt niet dagelijks in het zweet te werken in de sportschool. Een stevige wandeling, tuinieren, wat baantjes zwemmen, traplopen of dansen in de discotheek tellen allemaal mee. Door de auto te laten staan en wat vaker de fiets te pakken, maak je al een groot verschil. Het belangrijkste is dat je een vorm van beweging kiest die bij je past en die je makkelijk onderdeel kunt maken van je dag.

Regelmaat en structuur

Als het om beweging gaat, is regelmaat belangrijk. Houd daarom minstens 150 minuten beweging per week aan om optimaal te profiteren van de gezondheidsvoordelen. Een vast ritme helpt je om meer structuur te krijgen, je conditie blijvend te veranderen en het bewegen beter vol te houden. Beweeg daarom liever vaker dan eenmalig of af en toe heel lang te trainen.

Meer zelfvertrouwen

Probeer daarnaast twee keer per week oefeningen te doen waarbij je je spieren traint. Een krachtig lichaam laat je mentaal ook sterker voelen. Hoe meer je traint, hoe meer vooruitgang je boekt en hoe meer zelfvertrouwen je ontwikkelt. Vooral teamsporten, fietsen, aerobics en gymnastiekoefeningen lijken hierbij de grootste voordelen op te leveren. Teamsport verbetert namelijk je fysieke én mentale veerkracht. Daarnaast heeft het ook een verbindend effect. Het helpt isolement tegen te gaan en stimuleert een gevoel van saamhorigheid.

Stress tegengaan

Bovendien is beweging een belangrijke factor bij het terugdringen van stress. Het helpt om spanningen in je lichaam los te laten, verbetert de opname van zuurstof en verlaagt de cortisolspiegel, waardoor je ook nog eens beter kunt slapen. Let wel op dat sommige sporten juist kunnen zorgen voor een toename aan adrenaline, vooral als je wedstrijden speelt. In dat geval kun je beter een ontspannende vorm van beweging kiezen, zoals wandelen, zwemmen of yoga.

Hersentraining

Door te bewegen train je niet alleen je lichaam, maar ook je hersenen. Ook al zie je er in eerste instantie misschien tegenop om in beweging te komen, al gauw komen de chemische processen op gang en merk je het effect. Op de korte termijn zorgt beweging ervoor dat je gelukshormonen aanmaakt. Je hebt een beter humeur en ervaart minder negatieve gevoelens als angst of depressie. Op de lange termijn gaan je hersenen zelfs meer zenuwcellen aanmaken. Dit helpt je brein jong en vitaal te houden en verbetert het geheugen en concentratievermogen.

Vitaliteitscoaching

Beweging is natuurlijk niet het enige wat je lichaam gezond houdt. Voeding en ontspanning zijn even belangrijk. Zorg daarom voor een goede balans tussen deze drie om tot een krachtige verandering te komen. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Vitaliteitscoaching helpt je je doelen te bereiken en weer een vitaal lichaam en vitale geest te ontwikkelen.

 

Share this story:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.